Årshjulet til grønne spirer-

bygget op omkring:

Den styrkede pædagogiske læreplan

2019-2020

(Læreplanstema der er frem hævet, er de områder der er arbejdet med denne måned)

Januar

Emne:

Sne/frost

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

Snemænd-kælke-is

Naturen: lege med sneen-lege med isen-lave snemænd-hvor bliver sneen af når den smelter – is uro, hvor bliver isen af, når den smelter?

Motorik: mærke kulden på kroppen-trille snemænd-glide på isen- lære at tage flyverdragt på

Dokumentation: billeder-fremvisning af forsøg til forældre

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

Februar

Emne:

Sne/frost

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

Sne legeplads – is uro -fuglemad-glidebaner

Naturen: lave fuglemad og se hvem der besøger fuglebrættet- besøg af udstoppet fugle- lave is uro i sandforme- lære at lave glidebanen-

Traditioner: fastelavn

Motorik: gilde på isen og lære at holde balancen- rulle/trille snebold.

Dokumentation: billeder- filme-vise glidebanen frem- fuglemad med hjem.

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

 

 

 

 

 

Marts

Emne:

Forår/skoven

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vintergækker-insekt hotel

Naturen: vintergækker farves – insekt hoteller bygges- se naturen vågne- sommerfugle larver findes

Motorik: finder vintergækker i skoven på ujævne skovbunde, kunne plukke og bukke, samtidig at kunne ligge stille og i skovbunden og sanse/se skoven vågne i trækronerne

Dokumentation: Billeder-film forældre kan følge med farvningen af vintergækker og udstilling med insekt hoteller

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

April

Emne:

Skoven / skraldeuge/påske

 

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

 

Naturen: affalds indsamling, rydder op i skoven, lærer om affald kontra naturen- plukke anemoner, synger om dem, presser dem -påske, påskeæg i skoven bunden, karse, pynt

Traditioner: påske-påskefrokost-påskesange

Motorik: lære at spotte affald, samle og fylde det i posen

Dokumentation: Alle forældre får skraldeposer med hjem, til at rydde op i deres område hvor de bor, skraldet kommer retur i til pasningsordningen. Påskepynt og karse kommer med hjem. Der bliver taget billeder og optaget film til fremvisning til forældre.

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

Maj

Emne:

Skoven / Hyldeblomst

mælkebøtte /haletudser

 

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

 

Naturen: spørger hyldemor om lov til at plukke af hendes skov, lave hyldeblomst saft. Mælkebøtter uge, plukker, farve med, laver mælkebøtte krøller og lave mælkebøtte gele -Haletudser, spotter æggene, samle dem, bringe dem hjem og passe dem til de bliver tudser

Motorik: kravle og gå mellem grene og plukker hyldeblomster- bruger fin motorik til at plukke mælkebøtter, river dem i tråde. Grovmotorikken bliver brugte til at kravle over væltede træ og bukke sig under grenene, for at komme frem til vandhullet

Dokumentation: Alle forældre får smagsprøver med hjem af hyldeblomstsaft og mælkebøttegele´, samtidig vil de, de næste 85 dage kunne følge ”haletudsen til tudse” i et akvarium

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

Juni

Emne:

Skoven/ Dyrskue/fodspor Trækroner /legebane-/hule-haletudser

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

 

Naturen: samler, bygger og sanser i skoven. Følger vores haletudser

Motorik: Finmotorikken bliver brugt til at samle hvad vi finder på vores vej, så som blomster-blade og små dyr.

Vi vil løfter, balancer, hopper og ligger og sanser i skoven..

Dokumentation: Alle forældre deltager sammen med børnene til dyrskue, samtidig vil de stadigvæk kunne, følge med i de næste mange dage ”haletudsen til tudse” i et akvarium. Der vil blive taget billeder og filmet på alle oplevelser til fremvisning

 

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

 

 

Juli

Emne:

Skoven/trækroner/legebane

hule-/haletudser

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

Naturen: samler, bygger og sanser i skoven. Følger vores haletudser.  Vi sender vores haletudser tilbage til skoven og altid i samme vandhul som de kom fra.

Motorik: løfter, balancer, hopper og ligger og sanse i skoven. Kommer hele vejen rundt om motorikken.

Dokumentation: Sommerfest: med alle forældre-bedsteforældre-søskende, hvor alle film, der er blevet optaget igennem foråret, bliver vist

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

 

August

Emne:

Høst / frugt / bondemanden

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

 

Skoven, vi afslutter emnet skoven.

Naturen: vi samler bær og plukker frugter. Vi følger med bondemandens arbejde på markerne, vi besøger bondegården og leger på halmballerne på markerne inden de bliver kørt ind.Vi plukker æbler på vores frugttræ, presser dem til frugtsaft og laver mos og gele´.

Motorik Grovmotorikken bliver brugt til at presse saftpresseren rundt, samtidig bruges balancen til at kravle i træ og stå på stigen for at plukke æblerne

Dokumentation: Alle forældre få smags prøver med hjem og der vil blive taget billeder, som bliver offentliggjort i lukket gruppe

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

September

Emne:

Høst / bondemanden / frugt/ æbleuge

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

 

 

 

Naturen: vi samler bær og plukker frugter. Vi følger med bondemandens arbejde på markerne, vi besøger bondegården og kigger efter traktor på marken

 vi plukker æbler på vores frugttræ, presser dem til frugtsaft og laver mos og gele´. Vi laver æbeltryk på papir og æblechips over bål

Motorik Grovmotorikken bliver brugt til at presse saftpresseren rundt, samtidig bruges balancen til at kravle i træ og stå på stigen for at plukke æblerne

Dokumentation: Alle forældre få smags prøver med hjem og der vil blive taget billeder, som bliver offentliggjort i lukket gruppe

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

Oktober

Emne:

Samler efteråret ind

Kastanje-blade-farver

 

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

 

Naturen: samler kastanjer-følger naturen forandrer sig-presse blade- kigger på farver

Traditioner: musikalsk legestue i kirken, vi vil synge salmer og julesange, lave lege med emner fra naturen, vi inddrager naturen ved at være kreative på kirkegulvet med tæpper-bolde- blandt andet kan en bold være et æble osv

Motorik: grovmotorik- trampe på kastanjernes skalle ved at stå på et ben-samle blade ved at bukke sig-løbe i bladene. Finmotorik -trækker kastanjer på snor- laver huller med boremaskine

Dokumentation: Alle forældre får kastanje kranse med hjem samtidig bliver der taget billeder/film på alle udflugter og kreative situationer

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

 

 

 

 

 

 

November

Emne:

jul med naturen

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naturen: samler ind til julegaver/pynt fra naturen, gran, mos, blade, træ/pinde

Traditioner: musikalsk legestue i kirken, vi vil synge salmer og julesange, lave lege med emner fra naturen, vi inddrager naturen ved at være kreative på kirkegulvet med tæpper-bolde- blandt andet kan en bold være et æble osv.

Motorik: alt form motorik bliver svært i efteråret i naturen pga af påklædningen og vil derfor vil fokus på bevægelse forgå inde i hallen, dog vil der blive leget og gået turer i naturen hverdag

Dokumentation. Vi holder aften gudstjeneste for alle forældre, så de kan se hvad vi har lært

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene

December

Emne:

Jul med naturen

Julegaver-hemmeligheder

 

Læreplanstema:

Alsidig personlig udvikling

Social udvikling

Kommunikation og sprog

Krop, sanse og bevægelse

Natur, udeliv og science

Kultur, æstetik og fælleskab

 

Naturen: de fleste julegaver er lavet af hvad vi finder i naturen, uro , juletræ af pinde osv

Traditioner: juledekorationer-julehistorier – kirke- advents gaver-julegaver-julefrokost- juletræsfest

Julenissen flytter ind i skoven og bliver besøgt jævnligt

Motorik: alt form motorik bliver svært i efteråret i naturen og vil derfor foregå inde i hallen, dog vil der blive leget eller gået turer hverdag i naturen.

Dokumentation. Alle forældre/søskende kommer til juletræsfest med julemanden – de får løbende adventsgaver og til sidst julegaverne med hjem, alt lavet og fundet i naturen.

Vi udfylder vejr træets blade med farver og bruger aktivitetskortene